Ekologická budoucnost v přepravě osob

Škoda Vision X

Škoda Vision X – koncept malého crossoveru pod oficiálním názvem Kamiq

O takzvaných alternativních pohonech nejen pro automobily jsme toho slyšeli již velmi mnoho. V minulosti se objevovali nápady více či méně realizovatelné, které spočívali především v jiném, úspornějším využití běžných pohonných hmot jako je benzín či nafta. Existuje několik možných alternativ pro současné spalovací motory, které místo benzínu či nafty spotřebovávají jiné avšak po chemické stránce velmi podobné látky, jimiž jsou CNG (Compressed Natural Gas) a LPG (Liquified Petroleum Gas) patřící do skupiny uhlovodíků. Oba tyto plyny mají oproti benzínu a naftě hned několik zásadních principiálních rozdílů. V první řadě se jedná o nižší spotřební daň, která poskytuje vlastníkovi takového vozu úsporu nákladů na provoz. Druhou stranou mince je několikanásobně nižší zátěž pro nejbližší životní prostředí, ale také pro životní prostředí v globálním měřítku. V poslední době se velké úsilí koncentruje směrem k  elektrifikaci osobních i užitkových vozů a také třeba k létání. Dle mého názoru jsou to kroky správným směrem, ale zároveň si myslím, že v současnosti existují smysluplné alternativy, které dokáží být plnohodnotným zdrojem energie, který je zároveň čistý, ekonomicky udržitelný a především ekologicky akceptovatelným zdrojem energie současnosti.

Škoda Vision X - side view

Škoda Vision X – koncept malého crossoveru pod oficiálním názvem Kamiq

Jednu takovou zajímavou alternativu představila automobilka Škoda Auto ve svém konceptu vozu pod názvem VISION X. Tento koncept však není pouhou studií, ale skutečně z něj vychází reálný vůz, který v současnosti již míří k prvním zákazníkům s názvem KAMIQ. Aktuální informace o tomto voze jsou dostupné zde. Automobilka zatím nenabízí vůz s pohonem na CNG, ten přijde na řadu až v průběhu roku, podobně jako tomu bylo u modelu SCALA, kde automobilka uvedla na trh pohonnou jednotku na CNG později. Nutno podotknout, že agregát na CNG bude z výčtu motorizací nejslabší o výkonu 66kW oproti dvěma motorům 1.0 TSI o výkonech 70kW a 85kW, jedním motorem 1.5 TSI o výkonu 110kW a jedním motorem 1.6 TDI o výkonu 85kW. Zdá se Vám, že tu něco nehraje? Proč je agregát na CNG nejslabší a proč je pouze v jedné variantě? Ano, poptávka po vozech na stlačený zemní plyn není v našich končinách tak vysoká a možná Škodovka nechce jít na trh s větší nabídkou motorizací s touto technologií.

Co když ale přece? Podařilo se mi získat neoficiální informace z více zdrojů o tom, že Škodovka chystá výrobu modelu Kamiq s benzínovým motorem 1.5 TSI, který spaluje CNG a pohání přední nápravu pomocí spalovacího motoru, zatímco zadní náprava má vlastní elektrický pohon. V následujícím citovaném výčtu informací k vystavenému modelu VISION X si můžete udělat představu o možném budoucím výkonu tohoto vozu.

  • benzínový motor 1.5 TSI, který spaluje CNG a pohání přední kola přes sedmistupňovou automatickou převodovku DSG.
  • zadní náprava má vlastní elektrický pohon s 48V elektrickým rozvodem a slouží primárně k podpoře spalovacího motoru při potřebě větší akcelerace nebo nutnosti zapojení pohonu 4×4
  • elektromotor samostatně pohání vůz pouze po přepnutí do čistě elektrického režimu
  • emise CO2 pouhých 89 g/km
  • nový koncept digitalizace – nad rámec online služeb ŠKODA Connect integruje služby Smart Parking, HoppyGo, TwoGo nebo CareDriver, které umožňují navést řidiče k volnému parkovacímu místu, nabídnout možnosti sdílení jízdy nebo pronájmu vozu“
Škoda Vision X - text

Text uvedený automobilkou ke konceptu Vision X – hybrid spalující CNG a poháněný elektromotorem

Pokud Škoda Auto skutečně začne vyrábět tento vůz sériově, dovedu si velmi dobře představit, že se dokáže uplatnit v taxi službách. Vozy taxi se pohybují především po městě, tráví množství času popojížděním v kolonách, běží při čekání na nástup zákazníka, musejí se často šplhat do kopečků v obytných oblastech atd. To vše dává s pomocí elektromotoru smysl, jelikož elektromotor je při rozjezdu, popojíždění a při jízdě do kopce mnohem efektivnější a spotřebuje méně energie než klasický spalovací motor, který v těchto režimech musí vygenerovat množství energie, jež se nepřemění v energii kinetickou, ale v energii tepelnou a tu nelze v automobilu nijak rekuperovat. Pomineme-li možnost energii využít na vytápění interiéru. Naopak při vyšších rychlostech a plynulé jízdě je klasický spalovací motor výhodnější, jelikož s relativně nízkou spotřebou paliva dokáže pohánět motor a také dobíjet baterie pro elektromotor. Na jeden zajímavý článek o dvou pohledech na elektromobilitu jsem narazil dnes a můžete si jej přečíst zde.